
Sang i helse- og oppvekstfag
Gjør sang, musikk og bevegelse til en del av opplæringen, og forberedelse til praksis!
Gratis ut 2026/27!
Velg din målgruppe, og registrer skolen din for gratis og uforpliktende tilgang fra nå og ut skoleåret 2026/2027.
Dykk ned i våre ressursportaler fulle av undervisningsopplegg, fagstoff og sang- og musikkaktiviteter for barn, unge og eldre!
Læringsopplegg for VGS-elever

For elever med praksis i barnehage
Ressurser for Barne og ungdomsarbeiderfag (BUA). 3 emner laget spesielt for vgs-elever som skal ut i praksis i barnehage.
Les mer / få gratis tilgang

For elever med praksis i skole og SFO
Ressurser for Barne og ungdomsarbeiderfag (BUA). 3 emner laget spesielt for vgs-elever som skal ut i praksis i skole og SFO.
Les mer / få gratis tilgang

For elever med praksis i eldreomsorgen
For elever ved Helsefagarbeider og aktivitør-linjene. Læringsressurser for klasser som vil bruke sang og musikk i forberedelse til praksis i pleie- og...
Les mer / få gratis tilgang

- Fra superkleint til trygghet og mestring
Møt elever og lærere som har sang og musikk som en aktiv del av forberedelse til praksis, både i klasserommet og ute i felten.

Gir elevene en stemme: Elevene får mulighet til å uttrykke seg på nye måter – gjennom sang, bevegelse og musikk. Mange dyttes ut av komfortsonen, og må tørre å by på seg selv, prøve nye ting, og tørre å være en del av et fellesskap der man ser og blir sett. Det å mestre å stå i nye og tidvis ukomfortable situasjoner kan være viktig for selvutvikling og mestringsfølelse, og gjøre det enklere å tørre nye ting.

Teoretisk læring i praksis: Situasjoner og problemstillinger som oppstår før, etter eller underveis i en sangstund kan kobles til mange fagområder og kompetansemål. Å drøfte felles opplevelser kan være en god vei inn i fagstoff, refleksjon og rolleforståelse, og gjøre det enklere å forstå teori.

Bygger trygghet i yrkesrollen: Når elever leder sangaktiviteter i barnehage eller i eldreomsorgen, får de praktisk erfaring med å stå foran en gruppe, ta ansvar og organisere en aktivitet.
Gratis ut skoleåret 26/27
KAMPANJE: Registrer skolen der du jobber og få tilgang til alle VGS-ressursene, ressursportaler med sanger, sangstunder, musikkaktiviteter og mye mer - helt gratis og uforpliktende ut skoleåret 2026/27.
Ordinær prisliste:
Skoleavtale om bruk av én portal: kr 2900,- per år
To portaler: kr 5500,- per år/Tre portaler: kr 7500,- per år.
En skoleavtale gir ubegrenset antall brukere - alle ansatte og elever kan opprette brukerkonto.

Fellesskap og inkludering: Når alle synger sammen, opplever mange en sterk følelse av samhold. Sang kan inkludere elever som ellers strever sosialt eller språklig.

Trener hukommelse og konsentrasjon: Når vi øver på å huske tekster, bevegelser og rekkefølger, får vi også både kognitiv trening og mulig økt fokus. Dette er viktig kunnskap for elevene, både personlig og i arbeid med brukergruppene.

Styrker forståelse av språkutvikling hos barn: Gjennom sanger får både elever og barnehagebarn repetisjon av ord og setninger, rytme og rim. Det styrker både ordforråd, uttale og forståelse, og kan være et viktig verktøy for elever som skal arbeide med barn.
Derfor helse- og oppvekstfag satse på sang!
Bruk av sang og musikk i undervisning og praksis har en rekke faglige og sosiale fordeler:
- Teoretisk læring i praksis: Situasjoner og problemstillinger som oppstår før, etter eller underveis i en sangstund kan kobles til mange fagområder og kompetansemål. Å drøfte felles opplevelser kan være en god vei inn i fagstoff, refleksjon og rolleforståelse, og gjøre det enklere å forstå teori.
- Fellesskap og inkludering: Når alle synger sammen, opplever mange en sterk følelse av samhold. Sang kan inkludere elever som ellers strever sosialt eller språklig.
- Gir elevene en stemme: Elevene får mulighet til å uttrykke seg på nye måter – gjennom sang, bevegelse og musikk. Mange dyttes ut av komfortsonen, og må tørre å by på seg selv, prøve nye ting, og tørre å være en del av et fellesskap der man ser og blir sett. Det å mestre å stå i nye og tidvis ukomfortable situasjoner kan være viktig for selvutvikling og mestringsfølelse, og gjøre det enklere å tørre nye ting.
- Trener ledelse hos elevene: Når elever leder sangaktiviteter i barnehagen, får de praktisk erfaring med å stå foran en gruppe, ta ansvar og organisere en aktivitet.
- Skaper glede og trygghet: Kjente sanger gir elevene trygghet i situasjoner som kan være nye eller utfordrende. Sang kan også dempe uro og skape ro, eller brukes for å skape stemning eller felles fokus i klasserommet eller ute i praksis.
- Støtter kulturell bevissthet: Gjennom barnesanger blir barna kjent med kulturarv, tradisjoner og fellesskap på tvers av kulturer og generasjoner.
- Bygger trygghet i yrkesrollen: Mange elever som lærer å bruke sang i utdanningen opplever å bli tryggere på egen stemme, og tør å lede aktiviteter i barnehagen og ute på institusjon.
- Et alltid tilgjengelig verktøy: Sang krever ingen utstyr, er gratis og kan tas i bruk når som helst.
- Trener hukommelse og konsentrasjon: Når vi øver på å huske tekster, bevegelser og rekkefølger, får vi også både kognitiv trening og mulig økt fokus. Dette er viktig kunnskap for elevene, både personlig og i arbeid med brukergruppene.
- Styrker forståelse av språkutvikling hos barn: Gjennom sanger får både elever og barnehagebarn repetisjon av ord og setninger, rytme og rim. Det styrker både ordforråd, uttale og forståelse, og kan være et viktig verktøy for elever som skal arbeide med barn.
- Styrker forståelse av motorisk utvikling og koordinasjon: Bevegelsessanger og fingersanger kombinerer musikk med fysisk aktivitet og styrker barns- og eldres fin- og grovmotorikk.
Barne- og ungdomsarbeiderfaget
Få tilgang til ressursportaler med sanger, sangaktiviteter og fagstoff til bruk i undervisning praksis i barnehage og barneskole!
For å dekke kompetansemål i læreplanen kan lærere i BUA-fagene bygge undervisningsopplegg ved hjelp av lærings- og aktivitetsressursene og arbeidsoppgavene i ressursportalene.
Det er korte webforedrag som gir kunnskap om hvordan sang- og musikkaktivitet feks kan styrke fellesskap, sosial kompetanse og språk, og det er aktivitetsressurser med innspilte sanger, regler og musikkleker som kan brukes som hjelpemiddel når elever og lærlinger skal trene på å gjøre sang- og musikkaktivitet i barnehagen og skolen.
Undervisningsemner som forberedelse til praksis i barnehage:
- Mer sang i barnehagen
- Hva skal vi synge?
- Hvorfor sangaktiviteter i barnehagen?
Undervisningsemner som forberedelse til praksis i barneskole:
- Sang og deg
- Sang i praksis
- Sang, hjernen og kroppen
Helsefagarbeider- og aktivitørfag
For å dekke kompetansemål i læreplanen kan lærere i fagene bygge undervisningsopplegg ved hjelp av lærings- og aktivitetsressursene hos Sang i eldreomsorgen.
Mange forslag til musikk-, sang-, og bevegelsesaktiviteter. Sangstunder og sangtrim på video og innspilte enkeltsanger tilpasset eldre. Korte undervisningsvideoer beskriver hvorfor sang og musikk er et godt verktøy i pleie og miljøarbeid, og materiell som veileder i hvordan kartlegge og dokumentere musikkpreferanser hos beboere og brukere.
Undervisningsemner:
- Omsorgssang og individuelle musikktiltak
- Sangstund, sangtrim og dansestund
- Hvorfor skal vi bruke musikk og sang i pleie og miljøarbeid?
