Krafttak for sang har arrangert sin første "Frokostprat"!

Hvordan få gutter til å synge?

Krafttak for sang har arrangert sin første «Frokostprat» med temaet «Hvordan få gutter til å synge».

Morgenens Innledere var Kristin Vold, kantor på Nøtterøy og dirigent for hele sju kor samt leder for Korskolen, og Fredrik Otterstad, dirigent for Sølvguttene og lærer ved Universitetet i Agder. Til stede var en rekke ressurspersoner fra det utøvende og frivillige kulturlivet samt høgskolesektoren.

Blant rådene og erfaringene som ble delt var:

  • Skap arenaer der bare guttene får synge sammen dersom de er medlem av et blandet kor. Kanskje kan de møtes en halvtime før jentene og få litt «alenetid»?

  • Skap et godt omdømme for koret. Foreldre snakker sammen, og kan gi anbefalinger om at sønnene bør begynne i koret.

  • Skap musikalske opplevelser som gir stolthet og mestringsfølelse. Dette kan oppnås gjennom at det komponeres egne sanger til guttene som de får fremføre for første gang eller ved deltagelse i store verk (som «Brahms Requiem»).

  • Arranger allsangstunder der foreldre og særlig fedrene deltar. Dette kan senke terskelen for kordeltakelsen for guttene som har lyst til å synge, men som i utgangspunktet synes det er litt flaut å skulle melde seg inn i et kor.

  • Sats på å bygge gode relasjoner mellom guttene i koret. Det å få venner er viktig for at guttene skal bli i koret. At de kjenner noen av guttene i koret før de starter gjør det også lettere å møte opp på de første øvelsene.   

Andre refleksjoner:

Blant deltakerne var det delte meninger om det generelt ble regnet som litt flaut for gutter å synge i kor og at de kunne risikere å bli ertet på skolen på grunn av dette eller ikke. For de som mente at dette var et problem anbefaltes det at gutter kunne synge i et kor som for eksempel lå i en annen bydel eller et stykke unna hjemstedet. Skolens holdninger og ikke minst om det synges i skolen ble fremhevet som viktig. Her hadde deltakerne opplevd store variasjoner, og var generelt bekymret for at det synges lite i mange skoler. Betydningen av at guttene møter en levende sangkultur helt fra de er små og at de voksne synger vuggesanger for dem ble også fremhevet.